پیام‌رسان گوگل به‌تازگی توقف پیامک‌های اسپم را سخت‌تر کرده است

پیام‌رسان گوگل به‌تازگی توقف پیامک‌های اسپم را سخت‌تر کرده است

اوایل سال جاری، گوگل یک قابلیت عالی برای پیام‌رسان گوگل عرضه کرد که باعث می‌شد به‌راحتی بتوان پیامک‌های اسپم را بلاک و حذف کرد. هر وقت پیام ناخواسته‌ای دریافت می‌کردید، کافی بود روی دکمه لغو اشتراک (unsubscribe) بزنید تا به‌صورت خودکار درخواست لغو دریافت پیام ارسال شود. به نظر عالی می‌رسید، نه؟ اما متأسفانه، در یک حرکت غیرمنتظره، گوگل این ویژگی را حذف کرد.

حالا بگو ببینم، چه کسی از دریافت پیامک‌های مزاحم و اسپم خوشش می‌آید؟ صبر می‌کنم. امروزه همه ما با آن پیامک‌های ناخواسته از طرف کسب‌وکارها، کمپین‌های سیاسی، خیریه‌ها یا کلاه‌برداری‌ها آشنا هستیم. این پیام‌های خودکار هر روز میلیون‌ها بار ارسال می‌شوند و همه ما از آن‌ها خسته شده‌ایم.

در اوایل سال، گوگل پیام‌رسان خود را به‌طور چشمگیری بهبود داد. در اواخر آوریل، یک دکمه «لغو اشتراک» اضافه کرد که حذف پیام‌های مزاحم را ساده‌تر از همیشه می‌کرد. هرچند این قابلیت فقط برای آزمایش‌کنندگان نسخه بتا در دسترس بود، بسیاری از کاربران از جمله من هر روز روی آن حساب می‌کردیم. اما متأسفانه، طبق گزارش Android Authority، این ویژگی حالا حذف شده و دیگر در برنامه موجود نیست.

روش کار این قابلیت ساده بود. هر وقت یکی از آن پیام‌های ناخواسته را دریافت می‌کردید و گوگل تشخیص می‌داد که احتمالاً اسپم است، یک دکمه لغو اشتراک همیشه در بالای پیام نمایش داده می‌شد. زدن روی آن لینک، جزئیات بیشتری را نشان می‌داد، پیام “STOP” به فرستنده ارسال می‌کرد و سپس پیام را حذف می‌کرد.

پیام‌های ناخواسته

ما دقیقاً نمی‌دانیم چه عاملی باعث این تغییر شده، اما احتمال زیاد کسب‌وکارها از این قابلیت رضایت نداشتند. دیروز گوگل تأیید کرد که این ویژگی را بازمی‌گرداند و دکمه لغو اشتراک را برای کاربران در ایالات متحده و اسپانیا حذف کرده است. اگر بخواهیم یک نکته مثبت ببینیم، هنوز در برخی موارد ممکن است این دکمه نمایش داده شود، اما این موارد احتمالاً بسیار محدود خواهند بود.

مثلاً پیام‌های کسب‌وکارهایی که از RCS استفاده می‌کنند، دیگر در ایالات متحده دکمه لغو اشتراک نخواهند داشت. همچنین این دکمه در پایین پیامک‌های عادی (SMS) از هر کسب‌وکاری که از کد کوتاه استفاده می‌کند نمایش داده نمی‌شود. با این حال، دکمه در منوی اصلی باقی می‌ماند. در اسپانیا نیز دکمه لغو اشتراک هم در داخل چت‌ها و هم در منوی زمینه غیرفعال شده است.

گوگل گفته این تغییر برای بهبود رابط کاربری انجام شده و شرکت اعلام کرده: «ما در حال بهینه‌سازی تجربه کاربری هستیم و دسترسی به ویژگی لغو اشتراک را به‌روزرسانی کرده‌ایم.»

با این تغییرات، پیام‌رسان گوگل همچنان گزینه عالی و پر از قابلیت است. در ماه‌های اخیر، گوگل رابط بهبود یافته‌ای برای اشتراک‌گذاری رسانه اضافه کرده، قابلیت تعویق نوتیفیکیشن‌ها (snooze) را ادغام کرده و چند کنترل شخصی‌سازی برای چت‌های گروهی RCS افزوده است. همچنین شنیده می‌شود که به‌زودی قابلیت اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی به صورت زنده نیز اضافه خواهد شد. برای یادآوری، می‌توانید با عضویت در نسخه بتای گوگل پیام‌ها در پلی‌استور، زودتر به این قابلیت‌ها دسترسی پیدا کنید.

زهرا رشیدی
من زهرا رشیدی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی برق و الکترونیک و علاقه‌مند به دنیای فناوری، به‌ویژه گوشی‌های هوشمند. با بهره‌گیری از دانش فنی خود، به پوشش اخبار موبایل و بررسی فناوری‌های جدید در این حوزه می‌پردازم.