عادت کودکان به دزدی چیست؟ و چگونه باید با آن برخورد کرد؟ دختر پنج سالهتان از شما میخواهد که برایش آب نبات بخرید، اما شما میگویید نه. «امروز فقط مواد غذایی مورد نیاز هفته را باید بخریم، آب نبات نداریم، آرام اما محکم پاسخ می دهید. اما وقتی او را روی صندلی ماشین میبرید، متوجه میشوید که چیزی براق از جیبش بیرون میزند. وقتی متوجه میشوید چه اتفاقی افتاده، صورتتان داغ میشود.
شما لحظه ای به برخوردهایی که می توانید بکنید فکر می کنید. شما می توانید مستقیماً وارد یک دعوا و تنبیه شوید یا می توانید از او بپرسید که آیا چیزی از فروشگاه برداشته است. شما می توانید او را به سمت داخل برگردید تا اقلام دزدیده شده را برگرداند.
راه صحیح رسیدگی به موضوع دزدی کودکان چیست؟
وقتی بچههای کوچکتر دزدی میکنند، مهم است که آنها را به روشی محکم و در عین حال محبت آمیز تنبیه کنید. اما در رابطه با بچه های بزرگتر چی؟ دزدی معمولاً یک مشکل رفتاری طبیعی است که بسیاری از بچه ها آن را انجام می دهند. نحوه پاسخ به دزدی به سن فرزند شما و شرایط خاص او بستگی دارد. اگر نگران هستید که فرزندتان دزدی می کند، نترسید.
چرا بچه ها دزدی می کنند؟
دلایل متعددی وجود دارد که چرا کودکان چیزهایی را که متعلق به آنها نیست برمی دارند. بچههای کوچکتر ممکن است دزدی کنند، زیرا آنها به سادگی چیزی میخواهند و خودکنترلی ندارند. ممکن است از روی حسادت، انتقام یا فقط میل شدید به یک مورد باشد. یا شاید آنها نمی دانند دزدی چیست.
وقتی بچه ها بزرگتر می شوند، ممکن است از روی حسادت، انتقام یا میل نیز دزدی کنند. اما اگر بیش از یک رویداد مجزا باشد، رفتار بد ممکن است ناشی از فشار همسالان، شورش یا تمایل به تحت تاثیر قرار دادن همسالان خود باشد. اگر به نظر می رسد که رفتارهای دزدی از ناکجاآباد ناشی شده است، ممکن است یک مشکل اساسی وجود داشته باشد که باید به آن پرداخت.
دلایل روانشناختی دزدی در کودکی
البته دزدی موضوعی است که بسیاری از والدین با فرزندان خود با آن مواجه هستند. در حالی که می تواند بخشی از روند طبیعی رشد باشد، دزدی مکرر گاهی اوقات می تواند نشانگر مسائل روانی اساسی باشد. درک دلایل برای مدیریت مناسب موقعیت و کمک به کودک برای عبور از احساسات خود بسیار مهم است.
در اینجا برخی از جنبه های روانشناختی وجود دارد که می تواند علت دزدی را در کودکان توضیح دهد:
جستجوی توجه: برخی از کودکان برای جلب توجه والدین یا همسالان خود دزدی می کنند. آنها ممکن است احساس نادیده گرفته شدن کنند و دزدی را راهی برای تبدیل شدن به مرکز توجه بدانند، حتی اگر منفی باشد.
اختلالات کنترل تکانه: شرایطی مانند ADHD (کلینیک درمان بیش فعالی) می تواند باعث رفتارهای تکانشی از جمله دزدی شود. مقاومت در برابر میل به دزدی برای کودکان مبتلا به چنین اختلالاتی دشوار است.
عدم درک: کودکان کوچکتر ممکن است مفهوم مالکیت را به طور کامل درک نکنند و ممکن است چیزهایی را که به آنها تعلق ندارد بدون اینکه متوجه اشتباه بودن آن شوند، بگیرند.
فشار همسالان: گاهی اوقات، کودکان دزدی می کنند تا در میان دوستان خود جا بیفتند یا به این دلیل که جرات انجام این کار را دارند. آنها می ترسند در صورت عدم رعایت آنها توسط همسالان خود طرد شوند یا مورد تمسخر قرار گیرند.
عزت نفس پایین: کودکانی که عزت نفس پایینی دارند ممکن است برای جلب تایید یا تحسین دیگران دزدی کنند. آنها ممکن است بر این باور باشند که داشتن اقلام خاص آنها را دوست داشتنی یا محبوب تر می کند.
مقابله با استرس یا تروما: دزدی می تواند یک مکانیسم مقابله ای برای کودکانی باشد که با استرس، ضربه یا تغییرات قابل توجه در زندگی خود مانند طلاق یا نقل مکان مواجه هستند.
مادیگرایی و حسادت: در جامعهای که داراییهای مادی اغلب با موفقیت برابری میکنند، کودکان ممکن است از روی حسادت یا تمایل به داشتن آنچه دیگران دارند، دزدی کنند.
درک این دلایل روانشناختی می تواند به والدین و مراقبان کمک کند تا به علت اصلی مشکل رسیدگی کنند و حمایت های لازم را از کودک خود ارائه دهند. اگر دزدی ادامه یابد یا با رفتارهای نگران کننده دیگری همراه باشد، کمک گرفتن از یک روانشناس کودک یا روانپزشک ممکن است مفید باشد.
وقتی کودکان خردسال دزدی می کنند چه باید کرد؟
– بیایید با کوچکترین بچه ها شروع کنیم – کودکان نوپا و پیش دبستانی. اگر یک کودک دو یا سه ساله چیزی را از مغازه یا خواهر یا برادرش برمی دارد، والدینش باید خیلی واضح به آنها بگویند که ما بدون اجازه چیزهایی را از دیگران برنمی داریم و در مورد فروشگاه، ما باید آن را بخریم.
از آنها بخواهید کالا را پس بدهند، یا آن را از آنها بگیرند و خودتان آن را پس بدهید. در همین حد کافی است، بدون مجازات یا عواقب بعدی!
به یاد داشته باشید که در اینجا نظم و انضباط به معنای “آموزش دادن” است. در این مرحله رشد، فرزند شما هنوز در حال یادگیری مالکیت و اجازه است. آن را ساده بگیرید و عصبانی نشوید. اما، به یاد داشته باشید که سازگار باشید. اگر نمی خواهید با بزرگتر شدن آنها دزدی کنند، مطمئن شوید که در این مرحله اجازه برداشتن چیزی را ندهید.
– وقتی بچه ها وارد مدرسه ابتدایی می شوند، برخورد جدی تری در مورد اینکه چرا دزدی اشتباه است، باید صورت گیرد. هر چیزی که فرزند شما از مغازه یا دوست برمی دارد، باید از او بخواهید که برگرداند.
دوست یا مغازه دار ممکن است تصمیم بگیرد که با آنها صحبت کند، و این در واقع ایده آل است. صرف نظر از این، مطمئن شوید که صحبت خود را در مورد اینکه چرا برداشتن چیزی بدون پرداخت هزینه آن درست نیست، داشته باشید.
اگر فرزند شما وسایلی را از کوله پشتی بچه های دیگر یا خانه دوستش برمی دارد، ممکن است عاقلانه باشد که ارتباط بین والدین یا معلمان درگیر را حفظ کنید. بهتر است از نمایش موضوع دزدی بین بچه ها اجتناب کنید و از آنها بخواهید آن را برگردانند. والدین و معلمان هر دو باید به طور خصوصی با کودک در مورد این رفتار نادرست صحبت کنند.
در صورت برداشتن چیزهایی از اعضای خانواده، از فرزندتان بخواهید که اقلام را به فرد بازگرداند و به نوعی جبران کند، مانند یادداشت عذرخواهی.
از تلاش برای ترساندن فرزندتان با گفتن اینکه ممکن است به زندان برود یا بگویید که بچه بدی است، خودداری کنید. این کار ضروری نیست و احتمالاً ضرر بیشتری نسبت به فایده آن دارد. بر لحظه حال و درس اخلاقی که می خواهید آموزش دهید تمرکز کنید.
در بیشتر موارد، اگر شما به طور جدی پاسخ داده باشید، بچه ها بعد از اولین بار دزدی نمی کنند. اما، برخی از بچه ها به برداشتن چیزها ادامه می دهند. در صورت ادامه دزدی ممکن است علت ریشه ای عمیق تری داشته باشد.
اگر نمیتوانید علت اصلی را شناسایی کنید یا نمیدانید چگونه رفتار را متوقف کنید، بسیار مهم است که به دنبال کمک حرفهای باشید. تنبیه های شدید و فزاینده به احتمال زیاد به کودک خردسالی که از نظر عاطفی دست و پنجه نرم می کند کمک نمی کند.
– نوجوانان و جوانان معمولاً درک می کنند که دزدی خوب نیست. آنها درست را از نادرست می شناسند، اما بچه ها در این سن دزدی می کنند. نوجوانان ممکن است برای شورش یا تحت تاثیر قرار دادن همسالان خود دزدی کنند.
آنها ممکن است از هیجان لذت ببرند یا ممکن است از اعتماد به نفس پایین رنج ببرند. در بسیاری از موارد، این یک مرحله از رشد است، اما این بدان معنا نیست که شما فقط باید منتظر بمانید تا بگذرد.
اگر متوجه شدید که فرزند نوجوانتان دزدی کرده است، مهم است که در مورد دلایل اخلاقی دزدی نکردن و پیامدهای قانونی آن گفتگوی جدی داشته باشید. اگر فرزند شما در حال دزدی دستگیر شد و پلیس تماس گرفت، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.
آنها هنوز خردسال هستند و این در پرونده آنها نخواهد ماند. دستگیری ممکن است در واقع یک پیامد طبیعی موثر باشد. بهتر است الان درس خود را یاد بگیرند تا زمانی که بزرگتر شده اند و در کارنامه آنها باقی بماند.
اگر نوجوان شما پول یا اقلامی را از شما دزدیده است، پس از گفتگو با او بر اعتماد خود تمرکز کنید. اجازه دهید آنها را جبران کنند یا به شما بازپرداخت کنند (نقدی یا با کارهای اضافی).
درست مانند کودکان خردسال، این مشکل رفتاری را با فریاد زدن با صدای بلند یا از بین بردن تمام امتیازات فرزندتان حل نمی کنید. با این حال، اگر احساس نمیکنید نمیتوانید به آنها اعتماد کنید، درست این است که آزادی آنها را محدود کنید. مطمئن شوید که برنامهای برای آنها دارید تا اعتماد شما را پس بگیرید.
وقتی فرزندتان دزدی می کند، به عنوان والدین چه باید کرد؟
شما می توانید از سنین پایین به فرزندان خود بیاموزید که وسایلی وجود دارد که متعلق به دیگران است. زبان خود را مثبت نگه دارید. به جای «این اسکوتر سارا نیست» بگویید «این اسکوتر سارا است».
سعی کنید حداقل بعضی اوقات کوچولوی خود را با خود به فروشگاه ببرید. اینجا مکان خوبی برای صحبت در مورد پرداخت هزینه است. در مورد کودکان نوپا ساده نگه داشتن آن است – ما باید قبل از اینکه بتوانیم آنها را به خانه ببریم، هزینه مواد غذایی را بپردازیم. همانطور که فرزندان شما رشد می کنند، می توانید شروع به گفتگو در مورد معیشت کنید. شما می توانید نسخه ای ساده از زنجیره مصرف گرایی را به آنها بگویید.
به عنوان مثال، هنگام خرید شیر، می توانید در مورد اینکه کشاورز چگونه باید خانواده خود را تغذیه کند، صحبت کنید، بنابراین او شیر را به فروشگاه می فروشد. صاحب مغازه باید به خانواده اش غذا بدهد، بنابراین شیر را به ما می فروشد. این یک راه خوب برای شروع درک ساختار جامعه است و اینکه چرا دزدی یک چیز بد تلقی می شود.
بچههای بزرگتر هم میتوانند این قانون طلایی را درک کنند: با دیگران همان کاری را انجام دهید که دوست دارید دیگران با شما رفتار کنند. از آنها بپرسید که اگر کسی بدون اجازه آنها چیزی را از آنها بگیرد چه احساسی خواهند داشت.
نوجوانان و نوجوانان در حال توسعه قطب نمای اخلاقی و احساس عدالت خود هستند. با آنها در مورد نوع فردی که می خواهند باشند و اینکه آن شخص در موقعیت ها چه می کند صحبت کنید. همچنین می توانید با نوجوانان اعتماد و مسئولیت پذیری را بررسی کنید.
آنها اعتماد شما را می خواهند و استقلال و مسئولیت بیشتری می خواهند. در مورد ارتباط آزادی و مسئولیت صحبت کنید. دزدی از مغازه یا دزدیدن پول از والدینشان باعث می شود تا اعتماد عمومی و خانواده به آنها کاهش یابد.
منبع: کلینیک روانشناسی