آخرین سری آیفون های اپل ممکن است شور و اشتیاق معمول افتتاحیه آخر هفته را ایجاد نکند. تحلیلگر Ming-Chi Kuo که به خاطر بینشهای زنجیره تامین اپل مشهور است، بر اساس دادههای پیشسفارش و تخمینهای حمل و نقل، تقاضای «کمتر از حد انتظار» برای مدلهای آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس را گزارش کرد.
در حالی که پیشسفارشهای کلی به ۳۷ میلیون دستگاه رسیده است، اما این عدد به میزان قابل توجهی ۱۳ درصد کمتر از عملکرد آخر هفته اول سری آیفون ۱۵ است. به نظر میرسد مقصر مدلهای Pro هستند و Kuo پیشفروش آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس را ۲۷ و ۱۶ درصد در مقایسه با مدلهای قبلی خود تخمین زده است.
جالب اینجاست که به نظر می رسد آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس استاندارد عملکرد بهتری نسبت به همتایان آیفون ۱۵ خود دارند. طبق گزارشها، تعداد پیشسفارشهای آنها افزایش یافته است، اما برای جبران کامل شروع ضعیف مدلهای Pro کافی نیست.
بنابراین، چه چیزی مانع سری پرو است؟ به گفته Kuo، یکی از عوامل کلیدی ورود تأخیر اپل Intelligence است، مجموعه شایعاتی از ویژگیهای مبتنی بر هوش مصنوعی که در مراسم رونمایی آیفون ۱۶ به شدت تبلیغ شد. این ویژگیها تا زمان انتشار iOS 18.1 در اکتبر در دسترس نخواهند بود. اساساً، کاربران اولیه که اکنون یک مدل Pro را به دام می اندازند، باید یک ماه صبر کنند تا بسته کامل را تجربه کنند.
یکی دیگر از موانع احتمالی رقابت است. Kuo نشان می دهد که خط تولید آیفون با “رقابت شدید” در چین روبرو است، بازاری حیاتی برای اپل. در حالی که جزئیات نامشخص هستند، به نظر می رسد هواوی بخشی از معادله است، زیرا به تازگی اولین گوشی سه تایی جهان را اندکی پس از معرفی آیفون ۱۶ اپل عرضه کرده است. به نظر می رسد دستگاه تاشو با میلیون ها پیش سفارش حتی قبل از عرضه رسمی، عملکرد خوبی دارد.
هنوز روزهای اولیه است و اعداد پیشسفارش تصویر کامل را نشان نمیدهند. ارقام فروش واقعی پس از عرضه، شاخص قطعی تری از عملکرد آیفون ۱۶ خواهد بود. اما این نگاه اولیه نشان میدهد که مدلهای پریمیوم اپل ممکن است به زمان نیاز داشته باشند تا جایگاه خود را پیدا کنند، به خصوص اگر با تاخیر در ویژگی و رقابت شدید در خارج از کشور مواجه شوند.