سئو یکی از ارکان دیجیتال مارکتینگ است شاید اسم سئو به گوشتان خورده باشد و برای شما سوال شده باشد سئو چیست؟
سئو بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو است که باعث افزایش رتبه و بازکنندگان سایت می شود سئو سایت بخش مهمی از کسب و کار های اینترنتی است سئو در سال های گذشته در میان کسب و کار ها، بازاریان و کارگاه ها و شرکت های خدماتی بسیار محبوب شده است اما دغدغه بیشتر افراد در مورد چگونگی سئو و مدت زمان و یافتن یک سئوکار است.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ به فعالیت هایی گفته می شود که در تبلیغ محصولات و خدمات را با استفاده از ابزار و سایت ها و شبکه های اجتماعی انجام می دهند دیجیتال مارکتینگ و مارکتینگ تفاوت اصلی در استفاده در فضای اینترنت دارند.
اجزای اصلی دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ به چند مورد اصلی و فرعی تقسیم می شود که در اینجا به چند مورد اصلی آن اشاره می کنیم:
بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی شامل ایجاد و انتشار انواع محتوای متنی، تصویری و ویدیویی می باشد که باعث جذب مخاطب می شود برای مثال انتشار محتوا در سایت های خبری یک بازاریابی محتوایی است.
محتوا به عنوان هسته ی دیجیتال مارکتینگ است با تولید محتوای جذاب و ارزشمند می توان تاثیر بالایی بر مخاطب داشت و باعث برندسازی شد.
خدمات سئو سایت و جذب ترافیک
مجموعه ای از تکنیک ها و استراتژی ها که باعث افزایش ترافیک و بهبود رتبه کلمات در جستجو گوگل می شود سئو می گویند، سئو از موارد مهم در دیجیتال مارکتینگ است که به چند مورد تقسیم می شود.
سئو اما چگونه کار می کند سئو با بهینه سازی یک سایت و صفحات سایت باعث درک بهتر گوگل از سایت می شود گوگل الگوریتمهایی را در طول سال ها ایجاد کرده تا بهترین محتوا را برای کاربر به نمایش درآورد یک متخصص سئو با استفاده از تجربه و دانش سئو خود سایت را به گونه ای بهینه می کند تا این الگوریتم ها نمره ی قابل قبولی به سایت و صفحه مورد نظر اختصاص دهند.
الگوریتم در طول سالیان آپدیت می شوند تا امکان تقلب در بهینه سازی کم تر شود اگر متخصص سئو کار خود را به صورت کامل با قوانین گوگل جلو ببرد به اصطلاح سئو کلاه سفید انجام داده است اما اگر در بهینه سازی از تقلب استفاده کرده باشد سئو کلاه سیاه انجام داده است.
سئو هر روز پیچیده تر و کاربردی تر می شود یعنی الگوریتم ها قدرتمند تر شده و به کاربر کمک می کنند تا چیزی که به دنبال آن هستند را بیابد مثلا در سئو سایت های فروشگاهی قیمت مناسب هم یک مزیت به شمار می رود.
عمق محتوا یکی از مهمترین مسائل در سئو است یعنی همین محتوا که در حال مطالعه هستید به مسائل عمیقی در مورد سئو اشاره دارد و به صورت سطحی مسئله سئو را پوشش نداده است.
مورد بعدی که مهم است هدف کاربر از جستجو است تحقیق کلمه کلیدی یکی از موارد اساسی سئو است که به یافتن کلمات کلیدی مناسب جهت تعیین استراتژی مناسب کمک میکند در چند سال گذشته دیگر یک تحقیق کلمات کلیدی عادی کافی نیست بلکه باید کلمات کلیدی را از فیلتر هدف کاربر از جستجو یا Search Intent عبور داد.
احتمالا اگر در مورد سئو تحقیق کرده اید به لینک سازی یا رپورتاژ برخورده اید یکی از مهمترین سیگنال های سئو لینک سازی است اما قواعد و اصول پیچیده ای دارد و ممکن است نتیجه عکس بدهد و از اعتبار سایت کاهش دهد.
لینک سازی در سئو یک موضوع کوتاه نیست و شاید نیازمند ساعتها توضیح است اما شاید مهمترین مورد این است که باید به صورت طبیعی باشد که سایت ها خودشان به شما لینک داده اند نه به صورت سفارشی.
سئو داخلی
سئو داخلی شامل مواردی است که در داخل سایت انجام می شود خدمات سئو داخلی شامل لینک سازی داخلی، محتوای سایت، تایتل و دیسکریپشن ها است ولی امروزه سئو داخلی هم پیچیده تر شده و دیگر با روش های مثل نوشتن تایتل جذاب نمی توان به صفحه اول گوگل رسید.
سئو داخلی شامل استراتژی دقیق و همینطور آپدیت سایت جهت افزایش بودجه کراول و یافتن هدف کاربر و ساخت صفحات جدید یا تغییر ساختار صفحات قبلی است.
سئو خارجی
سئو خارجی تمام فعالیت هایی که در خارج از سایت انجام می شود که اصلی ترین آن ها لینک سازی خارجی است رپورتاژ ها هم جزو لینک سازی به حساب می آیند از دیگر موارد مهم سئو خارجی داشتن اکانت فعال در شبکه های اجتماعی است که به سایت مورد نظر لینک شده باشد.
تبلیغات کلیکی یا PPC
یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ که هزینه بالایی دارد تبلیغات کلیکی است در این روش تبلیغ کنندگان به ازای هر کلیک روی تبلیغ خود مبلغی را پرداخت می کنند اما معایب تبلیغات کلیکی می توان به هزینه بالا اشاره کرد.
ایمیل مارکتینگ از دیگر روش های دیجیتال مارکتینگ است که در چند سال گذشته کمرنگ تر شده ولی با توجه هزینه و زمان ارسال یکی از روش های ساده تر دیجیتال مارکتینگ است که بسیاری از کسب و کار همچنان انجام می دهند.
بهترین روش دیجیتال مارکتینگ چیست؟
بهترین روش به نوع کسب و کار میزان بودجه بستگی دارد اما استفاده از مورد خاص و نادیده گرفتن روش های دیگر کار درستی نیست، شاید بهترین روش تجربه کردن یا استفاده از تجربیات دیگران باشد.
در کل میتوان گفت بهترین روش، روشی است که فروش شما را بیشتر افزایش دهد و در کنار آن به برند سازی و تداوم فروش نیز باید توجه کرد.
وقتی کسب و کار شما با دیجیتال مارکتینگ معرفی می شود، باعث افزایش آگاهی مشتریان از برند و در نتیجه برند سازی قوی می شود.
علاوه بر روش هایی بالا گفته شد روش های دیگری مانند بازاریابی شبکه اجتماعی، افیلیت مارکتینگ، بازاریابی موبایلی، روابط عمومی آنلاین و… است که برای شناخت آن نیاز به مطالعه بیشتر در این زمینه است.
به طور کلی سئو سایت بهترین روش دیجیتال مارکتینگ است که برگشت سرمایه و هزینه کمتری نسبت به تاثیرش دارد خدمات سئو شامل بخش های متنوعی است که نیازمند برنامه ریزی و استراتژی مشخصی است.